STOP DE TIJD! - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Jelle Veenstra - WaarBenJij.nu STOP DE TIJD! - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Jelle Veenstra - WaarBenJij.nu

STOP DE TIJD!

Blijf op de hoogte en volg Jelle

24 November 2014 | Sri Lanka, Digana

Na bijna 2 maanden dan weer eindelijk een verhaaltje op dit blog! Excuus voor de late update.
Mijn plan was om elke 2 weken een kleine update te plaatsen, zoals jullie hebben gemerkt is hier weinig van terecht gekomen....
Als ik terugkijk op mijn vorige verhaal lijkt dit al zo lang geleden maar tegelijkertijd alsof het gister was. De tijd vliegt voorbij! Ik ben hier al bijna 3 maanden. Nog 7 weken en dan ben ik alweer in Nederland. Nog maar even niet aan denken. Eerst volop geniet van de resterende weken!
Een korte terugblik, wat is er in de afgelopen weken allemaal gebeurd?! Een heleboel!!
Te beginnen met mijn stage, ik zal kort uitleggen hoe de week eruit ziet:
Elke dag beginnen we om 8.30 en eindigen rond 16.30. Op maandag en dinsdag komen er 2 schooltjes met kinderen die fysiotherapie en/of psychomotorische therapie (pmt) krijgen. Op woensdag en donderdag komt er elke week een groep van ongeveer 15 kinderen uit een bepaalde regio in de buurt. Zij blijven 2 dagen op het terrein en overnachten in het ‘visitors house’. Deze groepen komen 1x per maand. Het is vooral belangrijk om de ouders erbij te betrekken zodat zij thuis kunnen blijven oefenen anders heeft onze therapie van 2 dagen in de maand weinig zin.
Waar ik in het begin soms moest wennen aan de manier van werken ben ik er nu volledig aan gewend. Het is leuk om te merken dat je ondanks de taalbarrière echt een band kan opbouwen, vooral met de vaste wekelijkse patiënten.
Ik ga elke morgen met veel enthousiasme aan het werk. In de afgelopen 10 weken heb ik enorm veel geleerd over de behandeling bij kinderen met neurologische aandoeningen. Het communiceren in Engels en het gebruik van handen en voeten gaat mij steeds beter af. Gelukkig snappen de meeste ouders wel de standaard woorden zoals pijn, ja, nee, zitten, staan etc. in het Engels. Ook kan ik mij ondertussen een klein beetje verstaanbaar maken in de plaatselijke taal (Singalees), dit helpt ook een heleboel.Naast de behandelingen geef ik samen met de andere stagiaires ook 3x per week zwemles aan de kinderen van het weeshuis. Dit zorgt voor een leuke afwiselling. Op deze manier leer ik de kinderen van hier ook beter kennen.

En dan voor je het weet is het alweer donderdag, de laatste dag van de week.
Ik probeer om het weekend mee te gaan op tripjes. Mijn huisgenoten gaan bijna elke week. Er moet in mijn geval ook aan school gewerkt worden en het vooruitzicht van in januari afstuderen is een goede motivatie om thuis te blijven en hard aan het werk te gaan (het zal afhangen van mijn scriptie mocht ik de deadline van het afstuderen halen).
Op de weekenden die ik wel ben meegegaan hebben we veel beleefd. Om te beginnen bij de theeplantages, 5 uur lang op z'n Aziatisch met de benen buiten de trein genieten van de prachtige heuvels met theeplantages zo ver je kunt kijken.
Ook zijn wij een weekend naar de jungle gegaan om daar van watervallen af te springen en te raften op de rivier. Een unieke ervaring!
En omdat een tripje naar de olifanten onmisbaar is als je hier bent hebben wij dit ook gedaan, inclusief een douche op de rug van een olifant.
Afgelopen weekend zijn we met een uitgedunde groep (1 stagiaire is naar Thailand en de ander met haar vriendje op reis) naar Sigiriya gegaan. Hier staan bekende tempels en de Lion rock. Deze rots van 1600 oud werd vroeger bewoond door een koning met 500(topless) vrouwen. Je kunt het slechter treffen zullen we maar zeggen...
Op deze 200 meter hoge rots liet hij een 3 etages hoog paleis bouwen inclusief een zwembad met olympische afmetingen.

Na deze trip en de afgelopen drukke weken vonden Iris en ik dat wij wel iets verdiend hadden, dus besloten wij om een traditionele massage te nemen zondag. Ik kan dit iedereen aanraden!
Helemaal rustig kwamen wij thuis, waarna ik heerlijk relaxed dit verhaal kon schrijven.
Nog 2.5 week werken en dan is het alweer tijd om naar Thailand te gaan om daar kerst en oud&nieuw te vieren. Zoals ik al eerder zei: DE TIJD VLIEGT!!

Ik hoop jullie weer een beetje up to date te hebben gemaakt.
Ik beloof dat ik voordat ik naar Thailand ga een nieuw verhaal plaats, anders heb ik te veel te vertellen, vergeet ik de helft en wordt mijn verhaal weer zo lang als nu (sorry for that)

Groetjes vanuit het nog steeds warme sri Lanka. Als ik de weerberichten uit Nederland zie krijg ik al de rillingen. Nog geen behoefte om terug te keren naar die kou!

Succes met de handschoenen en mutsen, ik ga nog maar even genieten van de zon en een paar baantjes zwemmen.

XX Jelle

  • 24 November 2014 - 13:12

    Martine V Kaathoven:

    Leuk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. Geniet van alle tijd die je nog over hebt en geeft de patientjes veel liefde!


  • 24 November 2014 - 14:06

    Raoul Veenstra:

    Super tof man!

  • 24 November 2014 - 14:12

    Uncle A:

    geweldig nefjoe! Fijn te lezen ( en af en toe te horen) dat het je goed gaat en geniet. Vakantie volgend jaar naar de tempel van die koning staat bij deze vast !
    Heel veel plezier nog, geniet van alles!!

    Laters,

    Uncle

  • 24 November 2014 - 14:28

    Coen:

    Hoi Jelle,

    Mooi verslag en het mag best wel een lang verhaal zijn. Reisverslagen zijn altijd leuk om te lezen. Dat jij daar prima op je plaats bent is wel te merken aan jouw enthousiasme. Een dergelijke ervaring nemen ze je nooit meer af. Geniet van de laatste weken en succes met de scriptie.
    Groeten van Coen en Lia.

  • 24 November 2014 - 19:58

    Leida Van Atten :

    Hallo Jelle bedankt voor je gezellige berichtje,we weten nu wat jij daar doet.Geniet van alles wat je daar mag en kan doen.Pas goed op je zelf en nog een fijne tijd gewenst hartelijke groeten van ons

  • 25 November 2014 - 08:09

    Harriët Hamberg:

    Hoi Jelle,

    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Leuk om het allemaal te lezen.
    Geniet nog even en veel succes de laatste weken.
    En de foto's op de olifant waren ook erg leuk :-)
    Groetjes Harriët

  • 25 November 2014 - 08:18

    Henny Luchies:

    Een super verslag man. Fijn dat het zo gaat allemaal, je doet t goed daar!! Wat een ervaring. Maak er nog een paar mooie weken van Jelle!! Hartelijke groet van Henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelle

Dit is mijn Blog waarmee ik jullie op de hoogte hou van mijn ervaringen en avonturen tijdens mijn afsluitende stage in Sri Lanka!

Actief sinds 21 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1179
Totaal aantal bezoekers 7071

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 18 Januari 2015

Stage in Sri Lanka

22 Juli 2012 - 22 Augustus 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: